Kunstnere

> Deltagere i SkulpturOdense’21
> Deltagere i residency-programmet
Per Kirkeby: Uden titel (Copenhagen), 1966
Gule mursten, træ, 2 dele: 60 x 36 x 36 cm (60,5 sten) & 6 x 72 x 72 cm (18 sten). Udlånt af Museum Jorn, Silkeborg. Foto: Museum Jorn, Silkeborg

Deltagere i SkulpturOdense’21

LARS ABRAHAMSEN SKULPTUR Hollufgård Skulpturpark / Det Fynske Kunstakademi

Lars Abrahamsen er uddannet ved Århus Kunstakademi 1974-77, og derudover som professionel fotograf. Han har været assistent for både Svend Wiig-Hansen, Jørgen Haugen Sørensen og John Olsen, og i sit eget kunstneriske virke har han beskæftiget sig med fotografi, maleri, grafik, assemblage og skulptur. Han har solgtværker til bl.a. Ny Carlsbergfondet, H.M. Dronning Margrethe og Odeon I Odense. Lars Abrahamsen har udstillet utallige steder i Danmark og udlandet, bl.a. Den Fynske Forårsudstilling på SAK, Carlsart 78 i Eckernförde (2021), Johannes Larsen Museet (2019), Dronninglund Kunstcenter (2018), SkulpturOdense17, Netzwerk i Karlsruhe, Lichtenstein og Bruxelles (2016), Silkeborg Bad (2013), Stockholm Art Fair (2003) og London-Biennalen (2002).

PER AHLMANN SKULPTUR Hollufgård Skulpturpark / Det Fynske Kunstakademi

Per Ahlmann er født 1965 i Lemvig og uddannet ved Institut for Unika, Designskolen Kolding. Per Ahlmann har afholdt talrige separatudstillinger i bl. a. Galleri Benoni i København (2020 og 2017), ”Hetero” i Studie Galleri i København (2015) samt ”Et Cetera” på Jens Nielsen & Olivia Holm-Møller i Holstebro (2015). Han er repræsenteret på flere samlinger, bl. a. Erik Veistrup Samlingen, Designmuseum Danmark og Sjællands Keramikmuseum. perahlmann.dk

HANNAH ANBERT SKULPTUR Hollufgård Skulpturpark / Det Fynske Kunstakademi

Hannah Anbert er uddannet ved Det Kgl. Danske Kunstakademi i 2016 og Nordic Sound Art i 2014. Blandt hendes soloudstillinger tæller ”Apologise for the late reply” i M100, Dk (2020), ”SLOWER AND CHEAPER” I Overgaden og ”The Land og Milk and Honey”, KW Institute for contemporary art. Hun har udstillet i bl.a. Danmark, Sverige, Tyskland, Holland, Letland og Tjekkiet. hannahanbert.dk

SØREN ASSENHOLT SKULPTUR Hollufgård Skulpturpark / Det Fynske Kunstakademi

Søren Assenholt er uddannet ved Städelschule, Frankfurt a. M. (2009) og Det Kgl. Danske Kunstakademi (2010). Han har undervist på kunstakademierne i København og Odense. Til udstillingerne hører ”Nature – Home and Workplace” på Johannes Larsen Museet og Nuuk Kunstmuseum. Har desuden udstillet på Brandts, Statens Museum for Kunst mfl. Søren Assenholt er medlem af Projektstøtteudvalget i Statens Kunstfond. assenholt.dk

BEGITTE LYNGE ANDERSEN SKULPTUR Hollufgård Skulpturpark / Det Fynske Kunstakademi

Begitte Lynge Andersen er uddannet på Institut for Unika samt Institut for Visuel Kommunikation Designskolen i Kolding (1996), Kunstakademiet i Lissabon (1988) og City College of Art i San Francisco 2017). Hun har talrige udstillinger bag sig herhjemme og i udlandet, heriblandt ”ClimArt” i Cannery Gallery, San Francisco (2018) , Gallery Dencker&Schneider i Berlin (2014) , Gallery Gathering of the Tribes, New York (2013) og Nordkraftudstillingen i Aalborg (2014). Begitte Lynge Andersen har bl.a. modtaget støtte fra Statens Kunstfond til udstilling og rejse til Japan (2019). begittelyngeandersen.dk

OLGA BENEDICTE SKULPTUR Hollufgård Skulpturpark / Det Fynske Kunstakademi

Olga Benedicte er uddannet ved Det Jyske Kunstakademi (2018) og The University of the Arts i Helsinki (2017). Til hendes udstillinger hører ”Den Blå Time” på Kunsthal Aarhus (2018), Aarhus lydfestival (2020), ”SENSE ME” på Trapholt og i Grænselandsudstillingen i Åbenrå (2019), ”H O L L O W”, Free Art Space i Helsinki (2017) og KP14 i, Kunsthal Aarhus (2014). Olga Benedicte har har modtaget arbejdslegat fra Statens Kunstfond, sidder i bestyrelsen for Corporum, Godsbanen Aarhus og fungerer som kunstlærer på kunstskolerne i Lejre og Hvalsø. olgabenedicte.com

IDA BROCKMANN SKULPTUR Hollufgård Skulpturpark / Det Fynske Kunstakademi

BALDUR BURWITZ (D) INTERAKTIVT Hollufgård Skulpturpark

Uddannet ved Hochschule für Bildende Künste Braunschweig (2004). Blandt hans soloudstillinger kan nævnes ”Safe” i Galerie Peter Borchardt, Hamburg (2011), ”Gott” i Kunstverein St. Pauli, Hamburg (2008), ”Mensch ärgere dich nicht” i Müller/Schmidt, Berlin og ”Moppelkotze”i Galerie Oel Früh, (2007) samt ”1 auf die Mütze”i Berlin og ”Kunstjihad”i Büro für Kunst, Dresden (2006). baldurburwitz.de

LILIBETH CUENCA-RASMUSSEN SKULPTUR OG PERFORMANCE Hollufgård Skulpturpark / Det Fynske Kunstakademi

Lilibeth Cuenca-Rasmussern er uddannet på Det Kgl. Danske Kunstakademi (2002). Hun er repræsenteret i samlingerne på Horsens Kunstmuseum, Museet for Samtidskunst i Roskilde, HeART; Museum of Contemporary Art i Herning, Statens Museum for Kunst, Malmö Art Museum og KIASMA, Museum of Modern Art, Helsinki, Finland. I 2008 modtog Lilibeth Cuenca-Rasmussen Eckersberg Medaillen, og i 2011 repræsenterede hun Danmark på Venedig-Biennalen med ”Afghan Hound”. Desuden har hun gæsteforelæst på kunstakademierne i København og Odense. lilibethcuenca.com

INGRID DUCH SKULPTUR Det Fynske Kunstakademi

Ingrid Duch er uddannet i maleri ved Det Fynske Kunstakademi (1982). Hendes udstillingsvirksomhed omfatter Galleri Platz i Middelfart (2018), Midtjyllands Kunstcenter i Hinnerup (2017), ”Den sorte skole”, grafisk udstilling i Brandts 13 i Odense (2016), ”Reflections” på Augustiana i Augustenborg (2013), Galerie Marziart i Hamburg (2012), kulturfestivalen i Armeland i Holland (2010) og ”Laughing Bear”, vandreudstilling i USA (2008). ingridduch.dk

IDA GULDHAMMER SKULPTUR Det Fynske Kunstakademi

Ida Guldhammer er uddannet på Designskolen i Kolding som tekstildesigner og væver i 1986 og er i dag en af Danmarks førende papirkunstnere. Blandt hendes udstillinger kan nævnes ”Camoufleret bunker” i H.C.A. Airport ved Beldringe til projektet Mod:Strøm på Fyn (2017), ”Mammuttand” i Geopark Odsherred (2017), ”Jordvåben” til S.E.S Sculpture Experiment Silkeborg på KunstCentret Silkeborg Bad (2016), ”Sommerlandskab med popartede får” på Fuglsang Gods (2005). Ida Guldhammer har modtaget anerkendelser fra bl.a. Statens Kunstfond, Dronning Ingrids Legat og Anne Marie Telmanyi født Carl Nielsens fond.

OLE HEMPEL SKULPTUR Hollufgård Skulpturpark

Ole Hempel (1949-2007) var autodidakt billedhugger. Blandt hans mange udstilinger kan nævnets Kunstnernes Sommerudstilling, Charlottenborg (1982-83), ”Tendenser i fynsk skulptur”, Hollufgård (1983), Skulpturbiennalen i Kongens Have i Odense (1984, 1986, 1988); Efterårsudstillingen på Charlottenborg (1987) og ”4. Internationale skulpturudstilling”, Stadtsbeelden Emmen, Holland (1990). Blandt væsentlige værker kan nævnes ”Fossile fragmenter af en nutid”, Ishøj Kommune (1985), ”Herfra min verden når” Syddansk Universitet (1988), ”Byen i byen”, Svendborg Rådhus (1991-92) samt prædikestol, døbefont, dåbsfad og klokke til Lystrup Kirke (1989).

ANDERS HERGUM SKULPTUR Hollufgård Skulpturpark / Det Fynske Kunstakademi

Anders Hergum er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi (2016) og BFA Kunst- akademiet i Bergen. Hans udstillinger omfatter” Ah its Surplus”, SØ, København (2019), ”SUV”, Bsmnt, Spinnerei, Leipzig (2018), ”Munkesten”, Skovsnogen skulpturpark i Jylland (2017), ”BOFCA”, Future Suburban Contemporary i København (2017) og ”Back Out Out Back”, Future Suburban Contemporary i København (2016). Anders Hergum har modtaget støtte Statens Kunstfonds arbejdslegat i 2017, 2018, 2019 og 2020.

SILAS INOUE SKULPTUR
Hollufgård Skulpturpark / Det Fynske Kunstakademi

Silas Inoue er uddannet på Det Kgl. Danske Kunstakademi (2010) og Jan Matejki, Academy of Fine Art i Krakow, Poland (2009) samt Osaka Seikei University, Faculty of Art and Design, Japan (2008). Hans udstillinger omfatter bl.a. Art Berlin (2019), Art Los Angeles Contemporary (2019), ”Bio Perversity”, Nicodim Gallery, Los Angeles (2018), Vejle Kunstmuseum (2017), “Tegn” i Janus Bygningen (2016), og Karen Blixen Museet i Rungsted (2011). Han har i flere omgange modtaget produktions- og arbejdsstøtte fra Statens Kunstfond (senest i 2020). silasinoue.com

CHRISTIAN BANG JENSEN SKULPTUR Hollufgård Skulpturpark / Det Fynske Kunstakademi

Christian Bang Jensen er uddannet på kunstakademiet i Malmø og universitetet i Lund (2015) samt Det Fynske Kunstakademi (2014) Desuden har han studeret etnografi og socialantropologi på Aarhus Universitet (2007). Hans udstillinger omfatter bl.a. fællesudstillingen med Luise Sejersen, ”Sometimes They Come Back” (2020), ”The Final Exhibition II” i Axel Towers i København (2019), ”Future Primitive” i Gossamer Fog, London (2019) og ”Ozymandias” i Malmø (2017). Desuden har han publiceret i en række tidsskrifter, bl.a. det svenske Tydningen (2017) og Hvedekorn (2012).  christianbangjensen.dk

SISKA KATRINE JØRGENSEN SKULPTUR Hollufgård Skulpturpark / Det Fynske Kunstakademi

Siska Katrine Jørgensen er uddannet ved Det Kgl. Danske Kunstakademi i København (2020) og har en Bachelor of Fine Arts fra universitetet i Bergen (2017). Hendes udstillinger omfatter Common Ground i København (2019), ”Plaster of Paris” i Den Kongelige Afstøbningssamling i København (2019), ”Dreamy Eyes of Wonder”, Galleri Q i København (2018) samt ”For people who long to be somwhere else”, Østre kapel, Vestre kirkegård i København (2018) . Hendes værker er permanent repræsenterede i Skulpturlandsby Selde, Billedhuggerhaven Skovsnogen og Milieu i Berlin. siskakatrinejoergensen.com

PER KIRKEBY SKULPTUR Det Fynske Kunstakademi

Per Kirkeby (1938-2018) var uddannet geolog og besøgte Eks-skolen i København i 1960’erne. Kirkeby er kendt for sine abstrakte malerier i store formater og murstensskulpturerne, som findes i mange danske og tyske byer. Han har været repræsenteret flere gange på Biennalen i Venedig og på Documenta-udstillingerne i Kassel. Blandt øvrige markante udstillinger kan nævnes ”PER KIRKEBY Maskiner for lys og skygge”, Museum Jorn i Silkeborg (2018) ,”Per Kirkeby komplet. Det raderede livsværk” på Museum Jorn (2015), ”Per Kirkeby. Bronze. Kaltnadel. Holz.” på Staatliche Graphische Sammlung, Pinakothek der Moderne i München (2014) og den retrospektive på Louisiana Museum of Modern Art i Humlebæk (2008) Per Kirkeby var medlem af Det Danske Akademi (1982) og Ridder af Dannebrog (1997).

JACOB KIRKEGAARD LYD Hollufgård Skulpturpark

Jacob Kirkegaards lyd- og videoværker udforsker måder, hvorpå umiddelbart ubemærkede, utilgængelige eller komplekse aspekter af tilværelsen kan lydliggøres, visualiseres og materialiseres. Værkerne har behandlet temaer som radioaktivitet i Tjernobyl, smeltende is i Arktis, grænsemure, affald, og toner genereret fra øret. Kirkegaards seneste projekter fokuserer på lyden af hhv. menneskeskabt affald og på dødens lydlige aspekter. Med sin særegne alkymistiske tilgang, og på baggrund af omfattende research, portrætteres komplekse fænomener og aktuelle tilstande igennem komposition, installation, video og foto, som ikke nødvendigvis giver svar, men i stedet skaber rum for refleksion. fonik.dk

DET FYNSKE KUNSTAKADEMI Hollufgård Skulpturpark

CHRISTINA KÖNIG
EIGIL BAKDAL
JEPPE ØSTERGAARD MUNK
JONAS HOLLERUP HELLE
SOFIE BRAG
WENJIE ZHOU
LINE ELKJÆR
METTE BREHM JENSEN
SIMON GANSHORN

FREJA NIEMANN LUNDRUP SKULPTUR Hollufgård Skulpturpark / Det Fynske Kunstakademi

Freja Niemann Lundrup tog afgang fra Det jyske Kunstakademiß i 2018 og har desuden studeret ved Hochschule für Künste i Bremen (2017). Hun har haft flere gruppeudstillinger i Danmark og Tyskland, bl.a. ”Making the unseen seen” SEA Foundation Tilburg, Holland (20129), ”Mentorernes Momentum” Kunsthal Nord, Aalborg,(2019) og ”Krops Kompas – Når Sten gror” Solo, Se! Rum, Aarhus Art Weekend (2019) samt “PISD” Group Exhibition, Kunsthal Aarhus (2018). Hun er repræsenteret i samlingerne i Skulpturparken på Hollufgård og i St. Heddinge Scupture Park på Stevns. 
kunstnerportal.bkf.dk/frejaniemann-lundrup

LAURA CANHA MALPIQUE (PO) SKULPTUR Hollufgård Skulpturpark

Laura Canha Malpique er uddannet ved Gerrit Rietveld Academie i Amsterdam (2018) og Kyoto Seik i Japan (2016). Hun udstiller fortrinsvist i Holland , bl. a. ”Infusing”, Sign i Groningen (2019), ”Young talent” på Kers Gallery (2018) og ”Artist first” i Francis Boeske Projects/Nieuw Dacota i Amsterdam (2017) samt Yokai Soho i Kyoto, Japan (2016) og Frans Hals Museum i Harlem, Holland (2016), som også har indlemmet to af hendes værker i museets samling. lauracanhamalpique.com

TONE WASBAK MELBYE PERFORMANCE Hollufgård Skulpturpark

Tone er en forfatter, poet og musiker. Hun bygget sitt hus i 2017 og har beveget seg langsomt gjennom tilværelsen med det siden. Tone Wasbak Melbye er bl.a. forfatter til romanen “Kunsten å være død i Wales”.

LYD PORT LYDSKULPTUR Hollufgård Skulpturpark

LYD PORT er en tværæstetisk kunstnerduo skabt af Mai Ane Pil Siedentopp og Morten Schmidt i 2017. De er i deres værker optaget af at skabe rum, lyd og sanselighed.
Mai Ane og Morten er begge uddannet fra Syddansk Musikkonservatorium i Elektronisk Musik og Lydkunst. I februar 2020 debuterede de med deres scenekunst hybrid Macro Plastic – en musikalsk fortælling om plastikforurening i et sanselig univers, for klassisk kor, duoen som solister og elektronike soundscapes. Macro Plastic havde premiere på Den Fynske Opera i 2020. lydport.dk

CAMILLA NØRGÅRD SKULPTUR Hollufgård Skulpturpark / Det Fynske Kunstakademi

Camilla Nørgaard er uddannet på Det Fynske Kunstakademi i Odense (1999), Århus Universitet og har en Cand. Mag. i nordisk sprog og litteratur og kunsthistorie (1995). Hendes udstillinger omfatter ”MuseumsMachinefacine Always together, mostly happy” i Godsbanen, Århus/Gängeviertel, Hamburg (2020), “Taletid, 100 kvinder på Rønne- bæksholm” (2019), ”Det billige Skidt”, Jægerspris Slot (2015) og ”Sundholmssamlingen – Områdeløft”, Sundholm på Amager (2015). Desuden har hun lavet en lang række permanente installationer og udsmykningsopgaver, og hun er næstformand i BKF og tidligere daglig leder af Fabrikken for Kunst of Design (2001-14). camillanorgaard.net

ANDREAS OXENVAD SKULPTUR Hollufgård Skulpturpark

September 2008 – May 2014: Andreas Oxenvad er uddannet ved Statens kunstakademi i Oslo (2014) samt i religon ved Syddansk Universitet (2007) og Lyd- og studieteknik på Kbh produktionsskole (2002). Hans kunstneriske arbejder omfatter bl.a. ”Pikerne på broen”, Kirkenes i Norge (2019), ”Germinating Boar Semen” i Galleri Frysja, Oslo (2019), ”Seances With Materials” på Oslo Open (2017) og ”Human Situation Station” i Atelier HotelProForma, København (2013). Desuden har han skabt lyddesign til bl.a. ”Ubåden skvulp” i Bådeatret i Nyhavn (2012) og ”Justine i Husets Teater, København og Teater Momentum, Odense (2013). andreasoxenvad.com

MARIE RETPEN SKULPTUR Hollufgård Skulpturpark

Marie Retpen er bl.a. uddannet ved Danmarks Designskole, Royal College of Art i London og glasskolen i Kosta i Sverige. Blandt hendes udstillinger tæller ”Scandinavian Glass -starting all over” på The Glass Factory i Sverige (2017), ”Great Danes”, Glazenhui s i Belgien (2016), ”Transformed Glass – Various Expressions in Glass Art”, Notojima Glass Art Museum i Japan (2016) og ”GLASSS” på Holstebro Kunstmuseum (2013).
Hun har bl.a. modtaget Kunsthåndværkerprisen i bronze (2013) og Hempels Glaspris (2014). Hun er repræsenteret i flere samlinger, bl.a. Museum of American Glass. 
retpen-glas.dk

NANA FRANCISCA SCHOTTLÄNDER LYS, LYD OG PERFORMANCE Hollufgård Skulpturpark

Nana Francisca Shottländer har studeret flamenco i Spanien (1996) og senere jazz, ballet og moderne dans i New York. Hun arbejder med et hybridt udtryk af dans, performance, installation og konceptkunst. Hendes udstillinger og performances omfatter ”Vandlegeme” i Silkeborg Vesterskov (2020), ”Landskabninger” i SMK Thy (2019) og ”Getting Stoned. Heavy Kinship Series vol.3” (2018). Hun har arbejdet med det elektroniske flamenco-performance-kollektiv Electric Alhambra (2013-16) samt performance-grupperne SIGNA (2002-19) og Sisters Academy (2015-17). nanafrancisca.wixsite.com

SØREN SCHAARUP SKULPTUR Hollufgård Skulpturpark

Søren Schaarup er autodidakt  billedhugger og har udstillet utallige steder i Danmark, Sverige, Estland, Tyskland, Holland, Frankrig, Schweiz, Irland og Japan. Bl.a. “Augustiana Skulpturpark”, “Kunstcenteret Silkeborg Bad”, “Nord Art, Kunstwerk Carlshütte, Rendsburg”, “Sculpture in Contest, Dublin”, “Salon des Réalités Nouvelle, Paris”, “Uddenskulptur, Hunnebostrand”, “Kunstmaand Ameland Holland”. Han har udført mere end 75 udsmykningsopgaver for offentlige institutioner, kommuner, fonde mm. og var formand for Dansk Billedhuggersamfund 2012-19. http://s-schaarup.dk

DOMINIKA SKUTNIK (PL) SKULPTUR Hollufgård Skulpturpark

Dominika Skutnik er uddannet i maleri og grafik under prof. Witosław Czerwonka ved kunstakademiet i Gdansk (1999). Til hendes værker hører bl.a. ”Billeder uden titler” (2000), ”Encaustic-malerier” (2001) og installationen ”Pole” (2003). Til hendes udstillinger hører ”You won’t feel a thing, Kunsthaus Dresden (2006), ”Polyphony of images” på det polske konsulat i New York, BHP på Wyspa Institute of Art, Gdańsk (2004) og ”Architecture of gender”, Sculpture Center New York (2003).dominikaskutnik.wordpress.com

JONAS KJELDGAARD SØRENSEN SKULPTUR OG PERFORMANCE Hollufgård Skulpturpark / Det Fynske Kunstakademi

Jonas Kjeldgaard Sørensen er uddannet ved Det Fynske Kunstakademi (2018). Til hans projekter hører ”Caminoen – 906 km tværs over Nordspanien (2013), ”Pound Porvo” musicalperformance i Finland under ledelse af Torben Ibsgaard (2012), Vægmaleri i Holstebro, under ledelse af ELMER og Jonas Hvid Søndergaard (2011) og ”Skjoldungeprojektet Lejre,” land art i Herthadalen (2010). Bland udstillingern kan nævnes ”Breathing is My Language”, FAA Project Room i Odense og Førsteårsudstilling, Odense Havn (Skibs Smedjen), Det Fynske Kunstakademi (2014). ringstedmanden.mono.ned

ANDREAS SLOMINSKI (D) SKULPTUR Hollufgård Skulpturpark

Andreas Slominski er uddannet på Hochschule für Bildende Künste Hamburg (1986). Han var professor for billedkunst på Kunstakademiet i Karlsruhe indtil 2004. Hans første soloudstilling i Skandinavien var ”ANDREAS SLOMNSKI – SORRING” på Museum Jorn i Silkeborg (2017). Blandt øvrige udstillinger tæller ”Das Ü des Türhüters”, Deichtorhallen Hamburg (2016) og ”Sperm” på Metro Pictures i New York (2012) og ”Skulpturen, Objekte”, Kunsthalle Zürich (1998). Slominski har modtaget en række priser og legater, bl.a. Karl-Ströher-Preis (1991), Kunstpreis des Landes Bremen (1995) og Lichtwark-Preis (2013)

ERWIN WURM (A) SKULPTUR Det Fynske Kunstakademi

Erwin Wurm studerede kunsthistorie og germanistik ved Universität Graz (1977). Sin kunstneriske uddannelse tog han på Kunst- und Werkerziehung (Billedhuggerlinien) hos Ruedi Arnold Universität Mozarteum Salzburg (1979) samt Hochschule für angewandte Kunst og Akademie der bildenden Künste i Wien (1982). Han er bl.a. kendt for sine ”One Minute Sculptures”. Af udstillinger fra de senere år kan nævne ”Chart 2019, solo booth”i Galleri Bo Bjerggaard i København og Museum Jorn i Silkeborg (2019) samt ”Hot Dog Bus”, Public Art Fund i New York (2018) og ”Fussballgrosser Tonklumpen auf hellblauem Autodach”, Kunsthaus Graz i Østrig (2017).erwinwurm.at


Deltagere i residency-programmet

Birgitte Christens (DK) Billedkunstner

MY WORK OF CERAMIC SCULPTURES AND INSTALLATIONS reflects the aspects of our lives in society and private settings. Often presenting a critical voice towards modern life and showing the vulnerable sides of humans, that is often hidden publicly because of taboo.

The themes concern diseases of different kinds, both physical and mentally. I transform everyday items into body parts or other given settings to tell my story in ceramics. Especially the use of metal sanitary objects because I see them as a strong metaphor of human organs. While we are often naked and vulnerable in bath rooms or hospitals, where these daily designs are present.

I often use humor to make my point of a serious statement. I am inspired by surrealism and grotesque art.

My technique for ceramics is always mixed. I like to cast in plaster. I am driven to try new materials such as silicone and alginate, to explore my knowledge and expression. Sometimes I sculpt by hands and use mainly stoneware and porcelain in my work. I like to use contrasts in my work. If my work is a soft organic shape, I will add an industrial pattern or strict metal design item, to make an interesting collaboration between the different expressions.

My work is inspired by the history of ceramics and sculptures. I see it as an important purpose to bring this knowledge and use into our modern context of ceramics. Ceramics is much more than pottery, design and crafts.

I use ceramics as a context between contemporary art and craft. I find it interesting to collaborate the art fields and bring ceramic into a high level of art while drawing on important aspects from its ́ history. Like gender and social status combined to modern gender and social status. I use female aspects and political views in my ceramics. Being it commercial slogans such as “Because you ́re worth it” to my disabled African figurines made in Raku in contrast to posh porcelain as a comment to our western use of medical experiments. Or raise the question of legal use of women as prostitution with “Her soul was like a drain” where I use a drain as vagina in my ceramic sculpture. Ceramics is going through a new level of conceptual art that I find important to be part of and exiting to explore the years to come.


Lisa Kottkamp (D) Billedkunstner

I AM A SCULPTOR FROM LEIPZIG and have been working with various materials for many years: mainly with malleable materials such as porcelain and clay, as well as cast materials such as plaster, concrete and epoxy resin, and with marble. I studied
at various universities: the Burg Giebichenstein Kunsthochschule Halle (ceramics), the Akademie der Bildenden Künste (with Monica Bonvicini), at the Angewandten in Vienna (with Hans Schabus) and most recently in Leipzig (media art), where I obtained the Meisterschüler title. The different places and people have influenced my work in that the basis is the sculptural approach to the material. This is enriched by an often preceding examination of questions about the present day.

Based on the respective thematic confrontation, e.g. with ’borders’, the ’artificial’ or ’nature/culture’, I use a wide variety of materials. Mostly this means a synthesis of classical sculptural materials with new media. By combining the different physical elements, I set material references that react to and reveal the questions in the content. It is important to me that my works raise questions, explore dialectical relationships and that my works have a modular character in that they are composed of different fragments/objects.


Miroslaw Baca (PL) Billedkunstner

AS AN ARTIST I MAINLY WORK in traditional sculpture materials as wood, stone, ceramics and metal, also willingly making experiments and applying new technologies in my works. The process of creation is open. It is an experiment. The result is impossible to be predicted. The only thing one can choose is the direction. This is exactly what I like about it – uncertainty and surprises. At the same time, I want to have the power over the process of creation to give it a sense, using the most adequate sources, which hit the heart of the matter, to create the general character. It is the receiver that matters, who should make his/her own judgment or even spell it out.

Although I created many individual sculptures I usually work on series of abstract pieces to complete the idea. I had opportunity to realize several large scale projects
in places of contrary cultural background which impacts me to focus on the art as an objective, neutral and universal mode of communication. My work is based on investigation and experimentation on classical material (wood and stone) in terms of its quality, precision in making, simplicity, discipline, synthesis and juxtaposition of varying components of the sculpture. Conquering limitations of natural material I attempt to extract the climactic potentiality of the form. I install sculpture components to create a new potential of the space and I invite the observer to be a part of the zone and the artwork itself.

I usually realize multiple pieces of abstract sculptures to create the composition that portrays the process and variable aspects of the matter. Repetition of the initialshape in different size and proportions, recurrence of material, iteration of matching elements or congruent details in each piece of the composition are always presentation of the progress in terms of development and modification of the sculpture. Evolution of the form becomes integral constituent of my work. An abstract form of the sculpture makes it possible to seek out a narration and allows the viewers to have their own interpretation. It becomes universal and objective in reception.


Morten Søndergaard (DK) Forfatter

MORTEN SØNDERGAARD (født 1964) er en prisvindende digter og kunstner. Søndergaard er uddannet fra den danske forfatterskole, og har siden debuten Sahara i mine hænder i 1992 udgivet en lang række digtsamlinger, oversat flere værker af Jorge Luis Borges til dansk, været redaktør på det litterære tidsskrift ‘Hvedekorn’, og har været med til at grundlægge den eksperimenterende digtersammenslutning ‘Øverste Kirugiske’. Derudover har Søndergaards utrættelige udforskninger af kollisionerne mellem betydning og materialitet resulteret i en række omfattende ekstra-sproglige arbejder, der spænder over lydkunst, ready-made, artists book, asemisk skrivepraksis og performance. Søndergaards kunstneriske virke udfolder sig omkring udforskninger og udfordringer af, hvad poesi kan og er. Hans arbejder befinder sig i skæringspunkterne mellem tegnene og tingene, og undersøger på utrættelig vis de forskellige alliancer og brud mellem verden og sprog, der konstituerer vores altid semiotisk medierede liv. Det alsidige oeuvre kan måske bedst beskrives som én lang, flakkende vandring i sproget og alle dets afkroge, udgangspunkter, og udsigtssteder. På organisk vis udvider værkerne sig ofte til andre genrer og medier. Digtssamlingen Et skridt i den rigtige retning fra 2005 forgrener sig i flere udstillinger og udgivelser, der tematiserer den kropslige erfaring at navigere med og i sprog. Udstillingen Sahara under mine fødder fra 2011 – hvis titel sender en hilsen til Søndergaards debut – fremviste tryk af de raderplader, som Søndergaard havde sat fast under sine støvler før han begav sig på ørkenvandring. Resultatet er ulæselige, men alligevel betydende (ind)skrifter skabt i samarbejde med landskab, trykplade og vandrende krop. Også den genreløse bog Processen og det halve kongerige (2010) tager vandringsmotivet med associative og jeg-løsnende glidninger i sprog, et komplekst fletværk af forskydninger og udvekslinger mellem kroppen og poesien i bevægelse. Som digter udviser Søndergaard interesse i at udforske ikke kun sætningens muligheder, men selve potentialet til sprog: de endnu tavse eller ubetydende tærskeltilstande inden mening udskiller sig og adskiller sig fra det stof, der tales om. Hans lyd-performances dvæler ofte ved det, der kommer før det sagte: en lille tøven og prøvende smæk med tungen før munden åbner sig for at forme ord. Værkerne vidner om en indgående interesse i forholdet mellem sprog og krop – to størrelser, der hos Søndergaard aldrig får lov til at udgøre hinandens modsætninger. Her er det organiske felt også altid et betydende felt, og midt i det står den lige del levende, talende og italesatte krop. Her er sproget et materiale, som hele

tiden løber løbsk og sætter utilsigtede – og nogle gange helt utydelige – betydninger i verden. Den tekstløse bog Suture (2015) består af en lang, kurvet afskrift af kronsøm fra hundrede kranier fundet i Paris katakomber. Ordet ‘suture’ refererer netop til den sælsomt ornamentale linje, der binder kraniedelene sammen. Suture er også betegnelsen for en kirugiske syning, og i geologien henviser suture til en kollision mellem to tektoniske plader. Med Suture insisterer Søndergaard på at læse kraniesømmene som indgraverede tegn, hieroglyffer på et (endnu) ukendt kroppens eget sprog. Værket bærer i sig en stille, men indgående forhåbning om en heling af brud: en fusion af tegn og organisk materialitet, hvor midlertidig og skrøbelig en sådan forsoning end måtte være. Interessen for tværsnittene mellem krop og sprog kommer til udtryk i flere værker, der indarbejder det medicinske i det poetiske og vice versa. Må Sort Dreng Dø Ren (2009) er et poetisk eksperiment med udgangspunkt i en analyse af Søndergaards egen DNA-profil. Værket både radikaliserer, dramatiserer og parodierer idéen om, at poesi skrives med digterens hjerteblod – en pointe, der understøttes af den sælsomme titel, der er et anagram over forfatterens eget navn. Værket iscenesætter en vekselvirkning mellem en ulæselig ‘tegnsalat’ og meningsfulde digtestrofer. Digterens genetiske fingeraftryk er oversat til tegnene for DNA-baserne adenin (a), guanin (g), cy- tosin (c) og tymin (t), og disse bogstavskombinationer udgør i værket et slags tærskelsprog, der medierer mellem det non-sensiske og det meningsfulde, og som truer med at mutere og opløse de betydninger, der sættes i spil. Må Sort Dreng Dø Ren sender hilsner til biosemiotikken ved at insistere på en kontinuitet mellem den organiske krop og det semantiske felt, og gør opmærksom på det subversive potentiale i de organiske paratekster, der giver sig til kende i vores kroppes gådefulde indre. Forholdet mellem sprog og krop, poesi og medicin tages ligeledes til grundig overvejelse i det konkret-poetiske værk Ordapotek fra 2010, der giver poet-apotekeren mulighed for at ordinere ord mod forskellige skavanker. Ordapotek består at ti forskellige medicinæsker, der hver især repræsenterer en af de ti ordklasser. Hver æske indeholder en indlægsseddel, der rådgiver omkring effekten af den givne ordklass, og som understreger sprogets helbredende kvaliteter, uden at tabe dets potentielle bivirkninger af syne. Symptomatisk for Søndergaards praksis iscenesætter Ordapoteket et både intimt og intrikat forhold mellem krop og sprog, der hastigt knopskyder og forgrener sig videre ud i verden: ‘Plant et verbum. Spis dets frugt!’

Morten Søndergaards værker er oversat til en lang række sprog, han har udstillet rundt omkring i Europa, og har modtager flere litterære priser, senest Statens Kunstråds livslange ydelse. Morten Søndergaard bor og arbejder mellem Paris og Pietrasanta.

Ida Bencke 2015


Marcela Lucatelli (DK/BR) Komponist/performancekunstner

MARCELA LUCATELLI ER KOMPONIST, improvisationsvokalist og performancekunstner. Hun er født i 1988 i Brasilien i en familie med italienske rødder og siden 2005 bosiddende i Danmark. Hendes produktion udbryder fra en performativ tilgang til det øjeblikkelige. Her kommer kompositionen til at udforme sig gennem de skrøbelige sociale og relationelle situationer, der opstår i mødet med omverdenen under hendes kunstneriske præmisser. Den levende, nutidige stemme er hendes egentlige forskningskilde. Stemmen bruger hun ikke kun som vokalist, men også i forhold til at komponere med et utal af medier. Hendes værker er blevet opført af veletablerede vokalgrupper som DR Vokalensemblet og Neue Vocalsolisten Stuttgart, samt af nogle af de mest aktive avantgarde og eksperimenterende ensembler og musikkollektiver i verden, herunder Apartment House (UK), Bastard Assignments (UK), Pinquins (NO) og Mocrep (US). Disse er blevet præsenteret på diverse festivaler og internationale events på tværs af kunstarter og musikgenrer. Her kan blandt andet nævnes Darmstadt Internationale Ferienkurse für Neue Musik, Donaueschinger Musiktage, Ultima Festival, Borealis Festival, AllEars Festival for Improvised Music, Nordic Music Days, Reykjavik Arts Festival, SPOR Festival, KLANG – Copenhagen Avantgarde Music Festival, Copenhagen Jazz Festival, DMA – Danish Music Awards, Waverly Project NYU, FILE – Electronic Lan- guage International Festival, Festival Novas Frequências, WOMEX, samt kunstmuseer som Nikolaj Kunsthal, ARKEN og Henie Onstad Kunstsenter i Norge. Hendes musik er også i de seneste år blevet spillet i flere nationale radioer, blandt andet DR P2, BBC3 og NRK. I 2016 blev hendes stykke valgt som det officielle image for Nordic Music Days på Harpa i Reykjavik, bl.a. som et statement for nordisk integration og diversitet indenfor ny musik. Lucatellis værker er kendt for at genopfinde musik som et koncept for at tale om de tider, vi lever i.

Lucatelli er uddannet fra solistklassen i komposition på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, og har en tidligere kandidat- samt bacheloruddannelse fra Syddansk Musikkonservatorium og Skuespillerskole i partnerskab med Statens Scenekunstskole, pga. hendes dybe engagement med det sceniske. Hun havde allerede i løbet af sin uddannelse modtaget diverse statslige og private legater og et sommerstipendium fra Stanford University, for udviklingen af interaktivitet og teknologiens nyskabende rolle i hendes værker. Marcela har været på kunstnerophold på Mana Contemporary i Chicago (USA) i 2017, Snape Maltings i Aldeburgh (UK) i 2018 og Kongegaarden i Korsør i 2018/2019. Hun er i øjeblikket artist-in-residence på Hollufgård Skulpturpark i Odense. Lucatelli er ekstern lærer ved Det Kongelige Danske Kunstakademi med kurset ’’The Music of Multiplicities: Decolonizing the Voice of Sublimity’’, på Skolen for Konceptuelle og Kontekstuelle Praksisser, hvor hun også tilbyder projektkonsultation. Komponisten har også været jævnligt aktiv som projektrådgiver for studerende på RMC – Rytmisk Musikkonservatorium i København siden 2018. Lucatelli er grundlæggeren af SKLASH+, et supportnetværk og platform til at fremhæve værket af kvindelige, kvindelige identificerende og ikke- binære lydskabere, støttet af Dansk Komponistforening. Kunstneren er også aktiv som dansk repræsentant indenfor det nordiske multidisciplinære vækstlagplatform GÁTT og kurator for den kreative, improviserede og genrefrie koncertserie Klub Primi i København, efter hendes tidligere kuratorarbejde for galleriserien Lutter Øre. Lucatelli har i 2019 modtaget Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens talentpris. Mere på marcelalucatelli.com